vrijdag 4 maart 2016

Bloemkool-pizza

Ik maakte mijn pizzabodem altijd van patentbloem en zonder zout, zodat ik wat meer speling met de topping heb.
Echter, mijn weerstand is dusdanig verslechterd dat mijn contactallergie met gluten is toegenomen (de huid rondom mijn mond komt na het eten van patentbloem-deeg onder de eczeem te zitten), dus ik moest op zoek naar een andere pizzabodem.
Ik werd enige tijd terug getipt op het idee om een bodem van bloemkool te maken.
Mijn eerste gedachte was 'bloemkool & pizza? mwahhhh'.
Tot ik gisteren plots een recept tegen kwam en dacht 'goh, dat zou best wel eens lekker kunnen zijn! misschien toch maar eens proberen?!'
Dus, heb de ingrediënten in huis gehaald en ben aan het bakken geslagen.
Tot mijn grote verbazing was de pizza niet alleen erg lekker, maar klopte het ook dat de bloemkool een enorme schaap ik wolfskleren is, want hij absorbeert alle kruiden en van de hele bloemkool-smaak was niets meer terug te vinden.

De basis-ingrediënten van de bodem zijn:
een halve bloemkool, peper en 2 eieren.
Je kunt hier echter enorm mee variëren.
Ik heb zelf nog 1 theelepel gedroogde oregano, een flinke scheut olijfolie en 1 gesnipperde knoflookteen toegevoegd.
Je snijdt de bloemkool in grove stukken en samen met de andere ingrediënten meng je dit in een keukenmachine tot een fijngehakte massa.
De oven voorverwarmen op 200 graden.
Leg een vel bakpapier op het ovenblik, dit voorkomt het aanbakken van de bodem.
Leg de bloemkool-mix op het bakpapier en strijk uit tot een dikte van circa 0,5 cm.
De bodem gedurende 30 minuten in de oven op 200 graden bakken.

De bodem kleurt goudbruin en kun je daarna voorzien van de topping die je gedurende 15 minuten op 200 graden afbakt.

Voor de topping geldt uiteraard wat je lekker vindt en kun je net zo veel mee experimenteren als je wilt.

Mijn topping:
In een hakmolen een bosje verse basilicum met wat olijfolie en 1 teentje knoflook tot een pesto fijnhakken.
Van de lazy lasagna had ik nog wat pastasaus over. Dit heb ik met de pesto gemengd en over de pizzabodem verdeeld.
Vervolgens hier nog wat plakjes verse tomaten op gelegd. nog wat peper toegevoegd en als finishing touch nog wat fijngesneden mozzarella.
Bij het opeten nog wat verse rucola sla toegevoegd.

Ik haalde uit deze pizzabodem 3 porties en dat komt dan neer op circa 250 mg natrium per persoon.